Antwoord aan Jo Libeer

Heeft u, bijvoorbeeld, al van Thomas Bellinck gehoord? De jonge garde staat klaar om de vijftigjarige toppers op te volgen en scoort nu al internationaal. (Thomas Bellinck, Domo de Europa Historio en Ekzilo, Copyright Foto Danny Willems)

Heeft u, bijvoorbeeld, al van Thomas Bellinck gehoord? De jonge garde staat klaar om de vijftigjarige toppers op te volgen en scoort nu al internationaal. (Thomas Bellinck, Domo de Europa Historio en Ekzilo, Copyright Foto Danny Willems)

Geachte heer Libeer,

Welke samenleving willen we? U kiest voor een survival of the fittest-samenleving waarin cultuur een leuk tussendoortje is dat maar moet zien te overleven volgens de logica van het neoliberale denken (DS 8 oktober). Ik ga voor een warme, solidaire samenleving met ruimte voor discussie en openheid van geest, waarin kunst en cultuur mensen verrassen, doen nadenken, laten twijfelen of antwoorden bieden.

Noors onderzoek (2012) toont aan dat cultuur significant gerelateerd is aan goede gezondheid, minder gevoelens van bezorgdheid, minder depressie en een hogere tevredenheid over het leven. Volgens de studie Art for Art’s sake van de Oeso (2013) heeft kunsteducatie een invloed op de motivatie, zelfverzekerdheid en sociale competenties van leerlingen en doet ze hen beter samenwerken en communiceren.

Als u de cultuursector vergelijkt met de vet gespijsde R&D-afdeling van een bedrijf dat in slaap is gesukkeld en niet meer naar buiten komt met innovatieve topproducten, dan heeft u uw huiswerk niet voldoende gemaakt. Heeft u, bijvoorbeeld, al van Thomas Bellinck, Lisbeth Gruwez, Peeping Tom, Kris Verdonck, Ontroerend Goed, Comp. Marius of Studio Orka gehoord? De jonge garde – ja, ook uw zoon, een getalenteerde pianist – staat klaar om de vijftigjarige toppers op te volgen en scoort nu al internationaal. Het zijn hardwerkende kunstenaars en gezelschappen die kunnen starten dankzij subsidies, en dan doorgroeien. Liefst voor ze vijftig zijn.

U schuift de series van VTM en Vier naar voren als kwaliteitsvolle tv-reeksen, alsof de VRT die niet heeft. Ja, ik kan Clan, Rundskop en De helaasheid der dingen ook smaken. Alleen: die reeksen en films werden ook opgenomen dankzij subsidies, hetzij uit Vlaanderen, Europa of andere landen.

Sinds 2004 zijn de subsidies aan ondernemingen meer dan verdubbeld. Daar heb ik u nooit horen over klagen. Terecht, want ook u weet dat de overheid zo nuttige incentives kan geven die de gemeenschap ten goede komen. Alleen jammer dat u niet publiek wil toegeven dat de redenering die geldt voor bedrijven ook van toepassing is op kunst en cultuur.

Hartelijk,

Yamila

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s