SABAM mist de trein van digitale vooruitgang

2000 Dj’s ontvingen een illegale mail van Sabam met de vraag om hun DJ-licentie te betalen. “Sabam verliest de greep op de muzikale sector”, zegt Vlaams Parlementslid Yamila Idrissi. De huidige regelgeving is niet meer aangepast aan de muzikale sector. Daarom pleit sp.a voor een breed gedragen debat over een auteursrecht 2.0.

Eergisteren ontvingen 2000 dj’s een mail van Sabam met de vraag om hun DJ-licentie te betalen. Zo’n licentie kost 275 euro per jaar en is nodig als dj’s voor hun optredens kopieën van originele muziekdragers of van legale downloads willen gebruiken. Pittig detail: Sabam kopieerde handmatig alle emailadressen van VI.be, een project van Poppunt en een platform voor dj’s, muzikanten en organisatoren.  Sabam sloeg mea culpa en wilde Dj’s enkel informeren.

“En toch is deze reactie veel meer dan een ‘foutje’. Het is symptomatisch voor een beheersvennootschap die haar greep verliest op de muzikale sector. Een creatieve sector die wordt gekenmerkt door een sterke vorm van auteursrechtelijke beschermde werken. Maar deze bescherming vormt nu net een belangrijke drempel voor cultuurconsumenten zoals Dj’s, jeugdhuizen, culturele instellingen”, zegt Idrissi. “Het auteursrecht vormt inderdaad een voorwaarde voor de creatie van werken maar verleent de producent en beheersvennootschappen een monopolie op de verspreiding en bewerking van die werken.”

“De tijd dat uitgeverijen en platenfirma’s een quasi monopolie hadden als bevoorrader van muziek bij radio-en televisiestations is voorbij. Door de opkomst van het internet verliezen deze spelers de greep op de muzikale sector. Digitale veranderingen hebben de onderlinge verhouding tussen auteur, consument, producent en distributeur grondig veranderd.  Acties zoals de Dj-licentie schieten hun doel dan ook volledig voorbij en worden gepercipieerd als pestmaatregel of puur geldgewin”, aldus Idrissi.

“Het is dan ook tijd om de handen uit de mouwen te steken. De huidige regelgeving is niet meer aangepast aan de noden van de muzikale sector. De bestaande instellingen staan de weg naar een toegankelijke en open cultuur in de weg. Daarom pleit sp.a voor een breed gedragen debat waarbij de sector, bestaande instellingen, de betrokken federale en Vlaamse minister gaan voor een auteursrecht 2.0. Als partij willen we onderzoeken hoe we ook andere vormen van auteursbescherming in de wet kunnen inschrijven. Het zou een eerste stap naar een meer toegankelijke en open cultuur kunnen zijn”, besluit Idrissi.

13 thoughts on “SABAM mist de trein van digitale vooruitgang

    • Ik ben zelf reeds 5 jaar bezig met dit thema. Als vrijwilliger bij Formaat (de overkoepelende vereniging van Vlaamse Jeugdhuizen) werd ik destijds geconfronteerd met een jeugdhuis dat een aantal activiteiten gewoonweg niet kon laten doorgaan door de bijhorende té hoge SABAM-factuur. Ik vond dit schandalig en help nu regelmatig jongeren om zich te informeren over de toepassing van het auteursrecht. Ook heb ik me zelf geuinformeerd bij een advocaat en docent auteursrecht. Ik heb steun gezocht én gevonden bij de politiek (helaas alleen bij SP-A en Open VLD) en ondertussen hebeen heel wat inspanningen resultaat opgeleverd : 1. De lokale kantoren die opereerden op eigen initiatief en fungeerden als kleine maffia zijn er niet meer, 2. Er is een “ombudsdienst” (soort van klantendienst) 3. Er zijn nu twee aparte jeugdhuistarieven, zodat die niet meer gebruik moeten maken van het “danscafé-tarief” …

      • het wordt hoog tijd om heel het verhaal van Sabam eens door te lichten. Sabam is geen overheidsinstelling maar een privé bedrijf dat als doel heeft ‘auteursrechten’ of noem het belasting, te ontvangen van diegene waarvan zij denken deze te mogen ontvangen, en dan na aftrek van hun onkosten de overschot door te sturen naar de kunstenaar muziek producent.
        Is dit geen taak voor een overheid, het beheren en ontvangen van autreursrechten? Achtereen kan men de belastingen ook privatiseren, er staan misschien al bedrijven te trappellen om deze job te mogen doen. Schaf Sabam af en zoek een eerlijke en transparante manier om kunstenaars een verloning te geven, zij hebben recht om vergoed te worden voor hun prestaties. Maar stop met het pesten van diegene die willen genieten van muziek en zoek een goei en eenvoudig manier om diegene die muziek produceren te belonen voor hun prestatie.

  1. Volledig akkoord! Een fundamentele herziening dringt zich op gezien het gebrek aan geloofwaardigheid dat SABAM heeft bij het publiek en de betrokken actoren.

  2. Pingback: Sabam, een herziening dringt zich op. « Blog van Gunther Janssens

  3. tijd voor een nieuwe hedendaagse inningsmaatschappij die in overleg met artiesten beslissingen neemt in plaats van deze maffia praktijken. Wist u dat als ik de muziek die ik draai op een feest wil aangeven daar ook mijn fee wordt gevraagd op dat document ? Nogmaals schending van de privacy. Ik heb dit dan ook niet meer ingevuld.

  4. ik was vroeger dj in een danscafé ik speelde met eigen cd’s en vinyl en de sabam werd geregeld door de zaak, nu zijn we 12 jaar verder en er is ondertusen veel veranderd ik ga nu dj in bijberoep worden omdat ik regelmatig gevraagd word voor feestjes. en ik ga helemaal digigtaal werken is veel minder werk om alles mee te dragen, ik schaf mij dus een dj controler aan met bijbehorende software.
    ik dacht ik maak van mijn legaal aangekochte cd’s en vinyl een kopie zodat ik deze kan gebruiken en ik kan jullie zeggen ik heel wat materiaal nu blijkt dat ik deze kopies niet mag gebruiken of ik moet een dj licentie betalen.
    als ik de muziek nu opnieuw van itunes zou halen heb ik dit niet nodig, dus ik zou voor muziek waar ik in de tijd al auteursrechten heb op betaalt opnieuw moeten online aankopen of een veel te dure dj licentie hoeveel keer moet ik nog gaan betalen.
    ik vind dat het eindelijk tijd gaat worden dat de politiek hier zich mee gaat moeien maar ik vrees dat er een paar aandeelhouders van sabam in de politiek zittten anders was dit al lang opgehelderd en partij die nu openlijk zegt dat ze sabam gaan aanpakken mag al zeker mijn stem verwachten en wat de dj licentie betreft die betaal ik mooi niet

    • Het kan niet dat Sabam extra gelden int omdat de “drager” (cd-speler, platenspeler, laptop) ineens digitaal is en een kopie is. Op de cd of LP héb je immers al rechten betaald. Onzin dus.
      Ik hou mezelf al een jaar of 5 bezig met deze inhoud en wees gerust : alles is aan te vechten én te winnen!

Geef een reactie

