Brusselse regering faalt inzake citymarketing – Gouvernement bruxellois échoue en matière de city marketing

Gisteren heeft het studiebureau “Ineum Consult” bekend gemaakt dat Brussel een cultuurstad is van wereldformaat, maar dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest er niet in slaagt deze status economisch te verzilveren door de politieke versnippering en het gebrek aan visie op het vlak van citymarketing. Yamila Idrissi en Sophie Brouhon (sp.a) reageren.

Ondanks al het potentieel profiteert Brussel economisch amper van zijn culturele dynamiek. Eén van de onderzoekers van het studiebureau zegt dat Brussel ten onder gaat aan kafkaiaanse situaties, 42 mensen zouden politiek verantwoordelijk zijn voor cultuur. Zo kan je onmogelijk een culturele citymarketingstrategie ontwikkelen voor een metropool van één miljoen inwoners.

Yamila Idrissi (Vlaams Parlementslid): “Het is niet de eerste keer dat de versnippering van het cultuurbeleid wordt vastgesteld. Het Brussels Kunstenoverleg/ Réseau des Arts à Bruxelles heeft dat al gedaan in het Cultuurplan voor Brussel. Maar de Brusselse regering neemt de touwtjes niet in handen. Het Brussels gewest moet nochtans een regierol op zich nemen, bijvoorbeeld door, in samenspraak met de Vlaamse en de Franse Gemeenschap en met de federale culturele instellingen, een cultureel intendant aan te stellen.”

De cultureel intendant moet het mandaat krijgen om een gemeenschappelijke artistieke en culturele visie en missie voor Brussel uit te tekenen, evenals een gemeenschappelijke cultuurpromotie en –communicatie.

Idrissi: “Het gaat hier niet om een elitaire zaak. Cultuur kan een grote bijdrage leveren aan een duurzame economische ontwikkeling van de stad. De studie toont immers aan dat cultuur geen sector is die geïsoleerd is van de rest van de economie, maar dat cultuur zorgt voor economische ontwikkeling in tal van andere sectoren en nieuwe stedelingen aantrekt die meer consumeren en mee belastingen betalen.”

Het gebrek aan visie op citymarketing van de Brusselse regering laat een enorm potentieel aan economische ontwikkeling en jobs liggen. Terwijl Brussel kampt met een hoge werkloosheid, vooral van laaggeschoolden, blijkt dat andere steden die werk maken van hun culturele aantrekkelijkheid de voorbije tien jaar een gevoelige daling van de werkloosheid noteerden.

Sophie Brouhon: “Tijdens de vorige legislatuur heeft Charles Picqué uitgepakt met een Plan voor de Internationale Ontwikkeling van Brussel, maar we hebben daar niets meer van gehoord. Volgens een voorzichtige schatting zou de toeristische sector potentieel 10.000 laaggeschoolde arbeidskrachten aan het werk kunnen helpen. Maar dan is er nood aan één visie op de promotie van de stad. Het is ondenkbaar dat er alleen al in de buurt van de Grote Markt vier verschillende toeristische bureaus actief zijn, met elk hun eigen politiek. Toch is dat helaas de realiteit.”

Zoals buitenlandse steden heeft Brussel behoefte aan één citymarketing en citybranding met een nieuw logo, een slogan, een huisstijl die de identiteit van Brussel weerspiegelt. Brouhon: “Het is geen kwestie van een gebrek aan geld. De Brusselse regering heeft een budget van méér dan 14 miljoen euro voor het imago van Brussel. In plaats van hiermee een coherente visie te ontwikkelen en het potentieel te maximaliseren verkiezen de bevoegde ministers Jean‐Luc Vanraes, zijn voorganger Guy Vanhengel en Charles Picqué een onsamenhangende sinterklaaspolitiek te voeren. We vragen dat de regering hiermee ophoudt en duidelijke criteria
vastlegt voor het uitgeven van deze miljoenen.”

sp.a zal zowel in het Vlaams parlement als in het Brussels Hoofdstedelijk Parlement de bevoegde ministers interpelleren.

Hier, le bureau d’études “Ineum Consult” a publié que Bruxelles est une ville culturelle de taille mondiale, mais que la Région de Bruxelles‐Capitale ne parvient pas à mettre à profit ce statut économique en raison du morcellement politique et du manque de vision en matière de city marketing. Yamila Idrissi et Sophie Brouhon (sp.a) réagissent.

Malgré tout son potentiel, Bruxelles profite à peine de sa dynamique culturelle sur le plan économique. Un des membres du bureau d’études dit que Bruxelles se noie sous les situations kafkaïennes, 42 personnes seraient politiquement chargées de la culture. Il devient impossible dès lors de développer une stratégie de city marketing culturel pour une métropole d’un million d’habitants.

Yamila Idrissi (membre du Parlement flamand): “Ce n’est pas la première fois que nous constatons le morcellement de la politique culturelle. Le Brussels Kunstenoverleg/ Réseau des Arts à Bruxelles l’a déjà fait dans le Plan culturel pour Bruxelles. Mais le gouvernement bruxellois ne
prend pas les choses en main. La région bruxelloise doit pourtant endosser le rôle de metteur en scène, par exemple en désignant un intendant culturel en concertation avec les Communautés flamande et française et avec les institutions culturelles fédérales.”

L’intendant culturel doit recevoir un mandat afin d’élaborer une vision et une mission culturelles et artistiques communes ainsi qu’une communication et une promotion culturelles communes pour Bruxelles.

Idrissi: “Il ne s’agit pas d’une matière élitiste. La culture peut contribuer grandement au développement économique durable de la ville. L’étude a en effet démontré que la culture ne constitue pas un secteur isolé du reste de l’économie, mais qu’elle engendre un développement économique dans bon nombre d’autres secteurs et qu’elle attire des nouveaux citadins qui consomment plus et qui paient également des impôts.”

Par son manque de vision en matière de city marketing, le gouvernement bruxellois passe outre à un énorme potentiel de développement économique et d’emplois. Alors que Bruxelles doit faire face à un taux de chômage élevé, surtout chez les peu qualifiés, il s’avère que d’autres villes qui, elles, se concentrent sur leur attrait culturel, ont enregistré une baisse sensible de l’inemploi ces dix dernières années.

Sophie Brouhon: “Au cours de la législature précédente, Charles Picqué a exhibé un Plan de Développement International de Bruxelles, mais nous n’en avons plus entendu parler. Selon une estimation prudente, le secteur du tourisme pourrait potentiellement employer 10.000 personnes peu qualifiées. Mais cela nécessite une vision univoque de la promotion de la ville. Il est inconcevable que, rien que dans le quartier de la Grand Place, quatre bureaux de tourisme sont actifs, chacun avec sa propre politique. C’est malheureusement la réalité.”

Tout comme les villes de l’étranger, Bruxelles a besoin d’un city marketing et d’un city branding uniques avec un nouveau logo, un slogan, un style graphique qui reflètent l’identité de Bruxelles. Brouhon: “Ce n’est pas une question de manque de moyens financiers. Le gouvernement bruxellois dispose d’un budget de plus de 14 millions d’euros pour l’image de Bruxelles. Au lieu d’utiliser cet argent pour développer une vision cohérente et maximiser le potentiel, les ministres compétents Jean‐Luc Vanraes, son prédécesseur Guy Vanhengel et Charles Picqué préfèrent mener une politique de Père Noël. Nous demandons que le gouvernement change de cap et fixe des critères univoques pour dépenser ces millions.” sp.a interpellera les ministres compétents tant au sein du parlement flamand qu’au sein du parlement de la Région de Bruxelles‐Capitale.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s