PISA-onderzoek volledig vrijgegeven

Het zal geen aandacht genereren in de pers, maar de Koning Boudewijnstichting gaf enkele jaren geleden de opdracht aan een aantal vorsers om de verschillen tussen autochtone en allochtone kinderen in het onderwijs te onderzoeken.
De algemene conclusies werden eerder reeds vrijgegeven, maar het rapport werd niet volledig gepubliceerd. Drie jaar na datum durft men dat eindelijk aan. Hier kan je de studie, met de welluidende titel ‘de sociale lift blijft steken’ downloaden.

De cijfers zijn niet echt rooskleurig. Voor de Franse Gemeenschap haalt 18% van de autochtone leerlingen een onvoldoende niveau voor wiskunde, tegenover 36% van de leerlingen van de tweede generatie en 53% van de nieuwkomers.
Bij de Vlaamse Gemeenschap spreken we van een achterstand bij autochtone leerlingen van 9%, voor leerlingen van de tweede generatie 35%, hetzelfde cijfer dat we bij de nieuwkomers terugvinden.
Voor leesvaardigheid vinden we een gelijkaardige verdeling (met uitschieters van 50% ernstige leesmoeilijkheden bij nieuwkomers).

Conclusie van de vorsers: er moeten nog altijd aanzienlijke inspanningen geleverd worden op het vlak van de democratisering van het onderwijs, omdat het onderwijs momenteel niet de sociale mobiliteit bevordert. De sociaaleconomische situatie van een gezin is een bepalende factor om de verschillen tussen allochtone en autochtone leerlingen te begrijpen.

Koppel deze conclusies aan de situatie in Brussel, waar het Vlaamse onderwijs kraakt onder het falende Franstalige net, en waar zich de arbeidsreserve bevindt die de Vlaamse vergrijzingsproblematiek kan opvangen. Maar dan moeten we wel werk maken van heel het Brusselse onderwijs natuurlijk, met gelijke kansen voor eenieder. Want op talent en competenties staat geen kleur, maar blijkbaar wel op diploma’s en kansen.

Yamila Idrissi

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s